Outlookのブラックリスト解除方法

ごえ
2025-01-21
2025-01-21

こんにちは。ごえです。
最近、outlook.comドメイン宛にメールを送ると「block list」に登録されているため受信を拒否したというメッセージが返ってきました。

「そんなばなな。僕はスパム配信なんてしていない!」
そう叫び散らしても状況は変わりません。

今回は、実際に僕がMicrosoft社に解除申請をしたので、その手順を共有いたします。

その1:エラーメールを確認

実際のエラーメールとしては以下のメールがきました。

I'm sorry to have to inform you that your message could not be
delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can delete
your own text from the attached returned message.

The mail system<xxx@outlook.com>: host
xxxxxxoutlook.com[xxx.xxx.xxx.xxx] said: 550 5.7.1
Unfortunately, messages from [xxx.xxx.xxx.xxx] weren't sent. Please
contact your Internet service provider since part of their network is on our
block list (S3150). You can also refer your provider to

 

読んでみると「block list (S3150)」という記載があります。
なんとblock listに登録されているというのです。
けしからん。

その2:サポートフォームから問い合わせる


以下のサポートフォームから問い合わせます。

https://olcsupport.office.com/

 

以下のように入力します。

入力方法

Issue Title *
Request to remove block list

Contact Name *
自分の名前

What domain are you sending to? *
宛先メールアドレスのドメインを選択
今回はoutlook.com

Contact e-mail address (this email must be valid to receive the investigation report) *
利用可能な自分のメールアドレスを入力

Timezone *
東京を選択

What domain are you sending from? *
送信元ドメインを入力
(例)example.com

How would you describe your company or yourself? *
どのような企業に所属しているか等を選択

Outbound IP(s) or range(s) *
エラーメッセージに書かれている送信元サーバーのIPを入力
(例)Unfortunately, messages from [yyy.yyy.yyy.yyy] weren't sent.
と書かれていたら「yyy.yyy.yyy.yyy」を入力する。

Is your server dedicated or shared? *
サーバーが共用なのか専用なのか等を選択

Copy and paste any error messages *
エラーメッセージの内容をコピペする
(本記事の”その1”の内容に該当する部分を貼り付けます)

Provide the URL of your website *
該当するサイトのURLを入力する

 入力を確認して完了します。

解除申請が拒否されたら。。。

解除申請をしても100%解除されるとは限りません。
僕の場合、フォームに入力後2時間程度で以下のメールが届きました。

Hi ,

Thanks for your patience while we investigated your request.
Below your IP address(es) and their status(es) are listed.

xxx.xxx.xxx.xxx;

Nothing was detected to prevent your mail from reaching Outlook.com customers. Please follow the instructions below.

Still need help?

If you have additional questions or still experiencing deliverability issues or want further investigation, please reply to this email with the following information and an advocate will respond to you by via email.

  *   Relevant IP addresses(es)
  *   Detailed description of the problem you are having
  *   specific error message(s)

Recommended actions and resources to improve your deliverability:
Maintaining or improving a good IP reputation requires vigilance and oversight with no fail-safe remedy. Please refer to this link for more information Outlook.com Postmaster<https://sendersupport.olc.protection.outlook.com/pm/>


Thanks again,

Outlook.com Deliverability Support

Your service request number is 7063501400 if you need it.

Privacy Statement

Microsoft Corporation
One Microsoft Way
Redmond, WA 98052 USA

解除してもらえないという旨のメールが、、、

そんなときは、メールの内容にしたがって以下を返信します。

  *   Relevant IP addresses(es)
 送信元サーバーのIPを入力

  *   Detailed description of the problem you are having
 「 I cannot send emails to the outlook.com domain.」と入力

  *   specific error message(s)
 本記事の「その1」を入力

 

すると、メール返信後数時間で、解除された旨のメールが届きました!
みなさんも、このようなトラブルの時はぜひやってみてください。